22 Februari 2009

Lelaki Tua dapat Isteri Muda Panjang Usia

Washington: Perkahwinan lelaki tua dengan perempuan yang jauh lebih muda menyumbang kepada panjang usia dan memastikan manusia terus wujud menurut penyelidik Universiti California Santa Barbara.
Teori evolusi mengatakan individu sepatutnya meninggal dunia pada usia tua apabila kehidupan reproduktif mereka sempurna secara umumnya pada usia 55 tahun, menurut calon ijazah kedoktoran sains biologi di Universiti Stanford, Cedric Puleston.
Bagaimanapun menjadi bapa pada usia tua di kalangan segelintir lelaki mencukupi untuk melanjutkan waktu kematian kerana secara semula jadi melawan perubahan pendek umur.


Penyanyi Rod Stewart dan pengencara David Letterman yang memiliki anak pada usia mereka melebihi 50 an dan 60 an tidak memberi kebaikan secara peribadi tetapi ia memberi kesan proses kependudukan jika aliran melahirakan anak pada usia tua meningkat.

Ia memberi faedah kepada manusia jika orang seperti ini ada, dengan meningkatkan proses kewujudan lelaki sebenar nya memberi kesan kepada wanita kerana lelaki mewarisikan gen mereka kepada anak kedua-dua jantina, kat Puleston.

Kemampuan manusia mengukur sejauh mana jangka hayat manusia melepasi tempoh kesuburan menjadi tumpuan saintifik selama lebih 50 tahun. Kajian kali ini buat petama kali memasukkan data mengenai lelaki yang membolehkan penyelidikan mula menjawab persoalan jangka hanya dengan memadamkannya dengan corak kematian manusia.

Menurut Puleston, kajian terdahulu cuma cuma menkaji wanita, kerana saintifik boleh menghasilkan set data yang baik bagi manusia bergantung kepada maklumat berkaitan kesuburan dan kadar panjang umur.

Dalam kajian penyelidik menganalisis model kedua jantina menunjukan pilihan cenderung hidup selagi lelaki mampu membantu melahirkan zuriat.-Agensi

sumber: BH 2008

Tiada ulasan:

Catat Ulasan